mies käyttää puettavia virtuaalilaseja puku päällä Kuva: Shutterstock

Pelastaako puettava teknologia liiketoimintasi?

Jokainen meistä on törmännyt viime vuosina puettavaan teknologiaan ainakin jollain tavalla. Olemme esimerkiksi käyttäneet urheilusuoritusten tai unen laadun mittaamiseen älyrannekkeita. Puettavat virtuaalilasitkaan eivät enää ole suuri kummajainen, vaan niitä saa kaupasta jo muutaman sadan euron hinnalla. Niille löytyy myös jo runsaasti ohjelmia, joilla voit nauttia vaikkapa virtuaalimatkailusta tai seikkailla erilaisissa pelimaailmoissa omalta sohvalta käsin.

Harva on kuitenkaan ollut valmis hyödyntämään kyseistä teknologiaa osana kentällä tapahtuvaa, suorittavaa työtä. Hyötyjä voisi olla paljonkin nyt, kun laitteet ja sovellukset ovat kehittyneet. Virtuaalilasit ovat jo kevyitä, eivätkä enää paina uraa otsaan pitkänkään työpäivän jälkeen. Sovellukset tehostavat työtä ja parantavat reaaliaikaisen tiedon välittämistä työtekijän ja asiantuntijaorganisaatioiden välillä.

 

Puettavan teknologian ansiosta uusikin työntekijä voisi lähteä yksin kentälle - älylasit ohjeistavat oikeisiin työtapoihin. 

 

 

Virtuaaliteknologia tehostaa ja parantaa tiedon visualisointia

Virtuaalisuudesta ja puettavasta teknologiasta puhuessa kohtaamme käsitteitä AR, VR ja XR. Jos pohdimme näiden käyttöä työympäristössä, ovat kohteena useimmiten koulutukseen tai suunnitteluun liittyvät työt, joissa virtuaaliteknologian avulla tehostetaan ja parannetaan tiedon visualisointia. Suorittava työ on kuitenkin usean yrityksen tärkein tukijalka ja muodostaa asiakaslupauksen luotettavuudesta ja toimintavarmuudesta. Miksei puettavaa teknologiaa hyödynnetä laajemmin suorittavassa työssä?

Asia korostuu nyt, kun liikkuminen on rajoitettua ja jokaiseen huoltokohteeseen ei pääsekään ”seuraavalla lennolla”. Vaikka pääsisikin, ihmisen liikuttaminen mantereiden halki ei ole ihan halvimmasta päästä. Kuluja aiheuttavat lennot, majoittuminen, matkustamiseen käytetty aika ja moni muu tekijä - jopa niin paljon, että olen monesti ihmetellyt, miksei aktiivisemmin ole kehitetty ”etähuoltomies-ratkaisuja”. 

Emme voi unohtaa sitäkään faktaa, että asiakkaan tehdasseisokki ei ole ihan halpaa hupia - varsinkaan, jos siihen liittyy lupaus toiminta- ja huoltovarmuudesta. Jonkun on siis oltava paikan päällä tekemässä työ. Vaatii oikeanlaista osaamista, että se tulee tehtyä kerralla oikein.

 

 

Asiantuntijat voivat neuvoa huoltoteknikoita myös etänä, kun älylasit välittävät reaaliaikaista videokuvaa huollettavasta koneesta tai muusta kohteesta. 

 

 

Osaaminen siirtyy virtuaalisesti paikasta toiseen

Toinen asia, jonka kanssa monet yritykset painivat, on osaamisen säilyttäminen ja sen jakaminen etäällä oleville organisaatioille tietoturvallisesti. Uuden työntekijän kouluttaminen saattaa kestää useita vuosia, ja kun hänet on koulittu ammattilaiseksi, palkkiona saattaa olla työpaikan vaihto kilpailijalle paremman palkan perässä. Tämä tarkoittaa henkilökunnan osalta oravanpyörää, jossa tietoa valuu koko ajan ulos organisaatiosta ja osaamista on vaikea hallita.

Tästä syystä joissain organisaatioissa on kehitetty tiedonsiirtoalustoja, joiden avulla substanssiosaaja voi auttaa kokemattomampaa kollegaansa. Apuna ovat erilaiset tietopankit, sähköiset dokumentit, sensorit ja tietysti etäyhteys videokuvalla ja äänellä. Ongelmana on usein kuitenkin ergonomia työkohteessa: kun hyödynnetään kommunikaatiolaitteita, samalla pitäisi tehdä myös varsinaista huoltotyötä.

Mikä työväline siis huoltomiehellä toimisi parhaiten? Matkapuhelin, kannettava tietokone, taulutietokone – tai ehkäpä puettava teknologia eli älylasit (tai kuten me alalla leikkisästi niitä kutsumme: silmälappuvideo). Mahdollisuuksia on useita, eikä varmasti ole yhtä oikeaa vastausta. Tarpeet ovat erilaisia, mutta mielestäni älylasit mahdollistavat parhaan ergonomian työkäytössä ja ovat käyttöliittymältään luonnollinen tapa auttaa kollegoita työssänsä.

 

 

Älylasien avulla kaikki tieto kulkee mukana ja työohjeita voi lukea äänikomennoilla ohjaten.

 

 

Vaikeita olosuhteita kestävät RealWear-älylasit

Alustoja silmälappuvideoille on useita, kuten myös tarjoajia. Ehkäpä tunnetuimmat konseptit ovat muutenkin nykytietotekniikan jättiläiset Microsoftin Hololens ja Googlen Glass. Kaikkia tuotteita ei edes saa vielä markkinoilta. Useimpien laitteiden käytettävyys kovemmissa olosuhteissa voidaan kuitenkin kyseenalaistaa jo kestävyyden osalta, mutta myös käyttöergonomia aiheuttaa omat ongelmansa.

Kaukon asiakkaat toimivat vaikeissa olosuhteissa, joten myös tarjoamiemme ratkaisujen täytyy olla suunniteltuja tällaiseen ympäristöön. Aloitimmekin yhteistyön RealWearin kanssa puettavan teknologian ratkaisujen toimittamisesta. Tavoitteenamme on vapauttaa kädet työn tekemiseen haastavissakin työolosuhteissa ja saada asiantuntijat paikalle silloinkin, kun se ei ole fyysisesti mahdollista. Jotta voit käyttää RealWear-älylaseja tehokkaasti osana työprosessia, on myös taustajärjestelmien oltava kunnossa. Tämä onnistuu esimerkiksi Kaukon etähallintaratkaisulla, joka on rakennettu SOTI MobiControl:n avulla. Business-kriittisissä toiminnoissa on hyvä muistaa tietoturva ja varsinkin kuvaa siirrettäessä yhteyden laatu, joihin tarjoamme NetMotion Mobility -ratkaisua.

 

Mitä sinä voisit tehdä älylaseilla?

Tutustu seuraaviin esimerkkeihin RealWear-virtuaalilasien käyttökohteista ja pohdi, mitä lasit mahdollistaisivat sinulle:

 

Tarkastuksen vaiheet voi kirjata tehdyiksi älylasien äänikomennoilla.

 

Aiomme myös kehittää uusia, innovatiivisia, työtä tehostavia sovelluksia älylasien ympärille. Ehkä haluat hankkia silmälappuvideot organisaatiollenne palveluna, jossa kaikki tämä on jo valmiiksi huomiotuna? Tutustu RealWear-älylaseihin ja haasta meidät toteuttamaan sujuva, virtuaalinen arkesi!

 

Tutustu RealWear-älylaseihin

Haluan tuoda laatua asiakkaideni työpäiviin laitteilla, teknologioilla ja mobiileilla sovellusratkaisuilla. Innostun tekoälystä, konenäöstä ja keskusteluista niiden ympärillä. Kaikista parasta on päästä muuttamaan asiakkaiden osaaminen ja ideat konkreettisiksi ratkaisuiksi - helpottamaan ja tehostamaan työntekoa.

Background element